Op zaterdag 25 mei hebben GroenLinks Heemskerk, Beverwijk en Velsen voor de twaalfde maal de groene lintjes uitgereikt. Het Groene Lintje is een blijk van waardering voor inwoners, organisaties en (kleine) bedrijven die actief bijdragen aan een duurzame en groene IJmond. De uitreiking vond plaats bij Goed voor Elkaar in Heemskerk. Voor de uitreiking kwam ons Tweede Kamerlid Suzanne Kröger naar Heemskerk. Zij heeft de onderscheidingen uitgereikt en onderbouwd met een toelichting. Na de uitreiking werd er nog nagepraat onder het genot van een hapje en drankje op deze mooie locatie.

De winnaars van 2019:

1. Stofmelder.nl
Stofmelder.nl is een burgerinitiatief opgericht door Jan van Kampen, Sanne Walvisch en Jacqueline Makbouli. Het idee voor het meldpunt is ontstaan door alle ophef rond de ‘grafietregens’ die Wijk aan Zee en de regio teisterden in de zomer en het najaar van 2018.  Stofmelder.nl is op 11 december 2018 online gegaan. In de nabije toekomst zullen zij ook een fijnmazig netwerk van fijnstofmeters gaan plaatsen om automatisch data te verzamelen.
Stofmelder.nl wil in de eerste plaats de frustraties rondom de gebrekkige communicatie tussen bewoners en instanties oplossen. Daarnaast willen wij door de mate van overlast openbaar en transparant te maken meer inzicht en begrip creëren voor de druk die op onze regio staat. Zo hopen we de balans in onze regio tussen industrie, wonen en recreatie te herstellen en bij te dragen aan milieuverbeteringen in de regio IJmond. Stofmelder is geen ‘Anti-Tata initiatief’.

Bewoners in de IJmond ervaren regelmatig overlast. Zo is er de laatste tijd veel ophef over stofregens. Overlast melden helpt. Stofmelder.nl is een nieuw, onafhankelijk meldpunt. Via een formulier kan de overlast doorgegeven aan alle relevante instanties. Stofmelder.nl geeft meldingen door aan Tata-Steel, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de GGD.

2. GroenSpoor Heemskerk
Dorien Kotterman en Karen Jonkers (De Groene Reiger), Gaatze de Vries (wethouder), Martin Jansen (beleidsmedewerker)

Sinds januari 2019 is de werkgroep GroenSpoor in Heemskerk actief. Deze werkgroep heeft als doel om samen met inwoners van Heemskerk letterlijk groensporen (een groen fysiek en sociaal netwerk) binnen de gemeente te realiseren. De werkgroep heeft geen vaste leden, maar is wisselend van samenstelling, afhankelijk van het te uit te voeren project.
Bijvoorbeeld op 16 april ging de werkgroep samen met wethouder Gaatze de Vries en andere belangstellenden op de fiets op GroenSafari langs plekken in Heemskerk waar het groener kan. De safari ging langs groene kansen of sporen.

De opgetekende wensen gingen over groenere straten en pleinen, bloeiende bermen langs dijkjes, borders vol zoemende bijen, water waar kikkers uit kunnen klimmen, ommetjes langs bomen met kwetterende vogels en hier en daar een bankje. Ook groene (school-)pleinen, veiliger oversteekplaatsen bij parken en beter - rollatorvriendelijk - onderhoud van wandelpaden staan op de wensenlijst. Bijzondere vermelding verdiende de wensen tot herstel en versterking van oorspronkelijke duinbeken en de cultuurhistorische heggen en hagen langs de Oosterweg.
Het doel van het project GroenSpoor is het realiseren van een groen fysiek en sociaal netwerk binnen de gemeente Heemskerk. Dat is niet alleen goed voor het versterken van de biodiversiteit. Het levert ook een bijdrage aan het tegengaan van overlast door klimaatverandering, zoals wateroverlast en hittestress. Daarnaast is openbaar groen, op bedrijventerreinen en in particuliere tuinen van belang voor de gezondheid en welzijn van de inwoners, voor duurzame recreatie en burgerparticipatie en voor de identiteit van de gemeente.

3. ITT-team Young Solar Challenge (Ichtus Lyceum – Driehuis)
Namens het team waren Mara Rosendahl (docent) en Jenna Zaagsma aanwezig.
Het ITT-Team is een groep excellente leerlingen die als Ichthus Top Talent project (een excellentieprogramma van het Ichthus Lyceum te Driehuis) ervoor hebben gekozen om zelf een zonneboot te bouwen en met deze boot mee te doen aan het open Nederlands kampioenschap solarboatracen voor scholieren.
Het doel van het ITT-team is om leerlingen naast het reguliere programma op een leuke manier in contact te brengen met techniek, innovatie en duurzaamheid. Als nieuwe, jonge generatie zijn zij optimistisch over de toekomst van de technische wereld en willen daar graag in investeren. Ze zijn daarom super gemotiveerd voor dit project en streven ernaar om duurzaamheid in een beter licht te zetten.
Het ITT-Team werkt met circa 15 leerlingen (waaronder 5 leden marketing en 10 ‘bootleden’) aan het project de Young Solar Challenge, waar middelbare scholieren uit binnen- en buitenland meerdere raceweekenden (wedstrijden) tegen elkaar strijden voor onder andere de titel Nederlands Kampioen. Het team is verdeeld in meerdere subteams: team techniek, team tactiek, team logistiek, team ontwerp en team marketing.

De GroenLinks-afdelingen Heemskerk, Velsen en Beverwijk hebben met de uitreiking van de Groene Lintjes de onderwerpen duurzaamheid, groen, natuur en milieu wederom op een positieve manier in het nieuws gebracht. Het blijft nodig om mensen bewust te maken om zuinig met ons klimaat om te gaan. Meer dan ooit. Dus in 2020 gaan we zeker voor de 13e editie. En ook dan zal Suzanne Kröger weer de lintjes uitreiken.