GroenLinks Heemskerk bestaat sinds 1990. Voorheen waren de voorlopers van GroenLinks, de CPN, PSP, PPR en EVP, al actief in Heemskerk. In 1990 werd de landelijke partij GroenLinks opgericht. Sindsdien zijn leden van GroenLinks die inwoner zijn van Heemskerk automatisch lid van de afdeling Heemskerk van GroenLinks. Het ledental is ongeveer 40.

Bestuur
Het bestuur zorgt voor de dagelijkse gang van zaken binnen GroenLinks Heemskerk, voor een goede organisatie van de afdeling en voor het opzetten van politiek debat. Ook is het bestuur eindverantwoordelijk voor de totstandkoming van het verkiezingsprogramma, de kandidatenlijst (indiening) en de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen.

De bestuursleden worden gekozen door de ledenvergadering.

Bestuursleden
Het bestuur telt maximaal 5 leden. Het huidige bestuur bestaat uit: Bob van der Ploeg (voorzitter). De functies van secretaris en penningmeester zijn op dit moment vacant.

Algemene Leden Vergadering
De afdeling ontvangt via de landelijke organisatie geld per lid voor afdelingsbudget. De afdeling heeft een gekozen bestuur bestaande uit vrijwilligers dat veel zaken regelt en organiseert ALV en discussiebijeenkomsten. Het afdelingsbestuur organiseert o.a. Algemene Leden Vergaderingen twee keer per jaar. Daarnaast worden ook discussiebijeenkomsten georganiseerd over actuele thema’s.

Communicatie / PR
Het bestuur stuurt geregeld e-mail met informatie naar de leden.
Bestuur en met name de fractie leveren artikelen voor de website.
Redactie mail; glheemskerk@hotmail.com
Fractie; fractie@groenlinksheemskerk.nl

Verkiezingen
Voor gemeentelijke verkiezingen wordt een kandidatencommissie en een programmacommissie ingesteld. De afdeling kan werkgroepen oprichten die de fractie ondersteunen op specifieke onderwerpen. Als leden een bijdrage willen leveren aan de afdeling kunnen ze in contact treden met het bestuur.

Fractie
De fractie in Heemskerk bestaat uit 3 personen sinds de Gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 (plus 3 steunfractieleden).
Fractievoorzitter is Roy Vlieland, Jos Burger en Bram Schiillemans zijn de andere raadsleden. Steunfractieleden zijn Robin Hillebrand Shahed Zawahri en Klaas Strooker.
De fractie heeft de taken verdeeld, zodat er telkens 1 raadslid en een 1 steunfractielid in een raadscommissie zitting hebben.

De fractie heeft spreekuur voor burgers en organisaties die voor of tegen iets komen pleiten, voorafgaande aan iedere fractievergadering, van 19.30 tot 20.00 uur. Daarbij zijn minimaal 2 fractieleden aanwezig.
Maandag om 20.00 uur begint de reguliere fractievergadering. Leden van de GroenLinks afdeling kunnen, op verzoek, een vergadering bijwonen.
De fractie overlegt regelmatig met de GroenLinks-fracties van de omliggende gemeenten in een Regiovergadering.
Raadsleden besteden gemiddeld 10 tot 15 uur of meer aan hun werk vaak hebben zij er nog een baan naast. Zij krijgen een vergoeding een kleine 1100 euro bruto per maand, 10% daarvan gaat naar de landelijke partij.
Raadsleden vergaderen, nemen stukken door en onderhouden contacten met het dorp door informatieavonden te bezoeken gesprekken met burgers en belanghebbenden/deskundigen en werkbezoeken af te leggen.

Het gemeentebestuur
De Raad is het hoogste orgaan van de gemeente. De Raad is de volksvertegenwoordiging, zij stelt de kaders vast waarbinnen het College met haar ambtenaren kan opereren, zij controleert het College. Elke laatste donderdag van de maand wordt een Raadsvergadering, aanvang 20.00 uur, gehouden. Ter voorbereiding vinden commissievergaderingen plaats.
De commissie Bestuur, Economische zaken en Financiën (BFE) vergadert op dinsdag tussen 20.00 – 23.00 uur.
De commissie Mens, Maatschappij en Welzijn (MMW) vergadert op woensdag tussen 20.00 – 23.00 uur.
De commissie Ruimte, Wonen en Klimaat (RWK) vergadert op donderdag tussen 20.00 – 23.00 uur.
Alle vergaderingen zijn uiteraard openbaar.
In de raadscommissievergaderingen kunnen burgers en organisaties inspreken.

STICHTING FRACTIE GROENLINKS HEEMSKERK
Stichting Fractie GroenLinks Heemskerk wordt een / is een ANBI-stichting. Om te voldoen aan de voorwaarden hiervoor staat op deze pagina alle noodzakelijke informatie.

Stichting Fractie GroenLinks Heemskerk
RSIN: 865440396 KvK-nummer: 90752708
De contactgegevens van de instelling
Adres: Musket 23, 1976 KC Heemskerk
Telefoon secretaris: 06-24491673
Email adres:
glheemskerk@hotmail.com

Doelstelling
Het verschaffen van materiële middelen en voorzieningen alsmede het verlenen van diensten ten behoeve van de GroenLinks fractie in de gemeenteraad van Heemskerk.

Beleidsplan
Doelstelling
Het doel van de stichting is om op correcte wijze volgens alle geldende wet- en regelgeving mensen dan wel diensten in te huren of te organiseren om de fractie van GroenLinks Heemskerk beter in haar kracht te zetten. Dit gebeurt enerzijds door het inhuren van extra menskracht in de functie van fractiemedewerker en door extra financiële ondersteuning te bieden aan onze commissieleden. Daarnaast kan de fractie niet gedegen functioneren als er onvoldoende contact is met het dorp. Om voldoende in contact te zijn met het dorp maakt de fractie gebruik van bijeenkomsten en andere communicatiemiddelen. De kosten voor deze zaken worden eveneens via de stichting betaald.

Inkomsten
De wethouder en ieder raadslid, niet zijnde commissieleden, betalen 29,50 euro per maand aan de stichting.

Het beheer en de besteding van het vermogen van de instelling
Het vermogen wordt beheerd door de penningmeester en staat op de zakelijke bankrekening bij de Triodos Bank.
Uitgaven boven de 100 euro worden door het voltallige bestuur geaccordeerd alvorens deze betaald worden.
Het budget wordt opgebouwd door de wethouder en de raadsleden (d.m.v. de 29,50 euro per maand).

Bestuurders met bijbehorende namen
Bram Schillemans  – Voorzitter
Roy Vlieland – Secretaris
Jos Burger – Penningmeester

Het beloningsbeleid
Enkel mensen die voor de Stichting Fractie GroenLinks Heemskerk werk verrichten dat in belang is voor de doelstelling kunnen na een overeenkomst van opdracht facturen indienen. Voor commissieleden die extra taken verrichten kan een vrijwilligersvergoeding tot de opties behoren. De fractie na de verkiezingen in maart 2022 gegroeid naar 3 raadsleden en 3 commissieleden. Zij hebben voor het nieuwe college van Heemskerk 1 wethouder mogen voordragen.