De raadsvergadering, van 25 april, verliep soepel, geen schorsingen of wat dan ook. Na de hamerstukken was het eerste bespreekpunt de kadernota 2020. De kadernota geeft de raad een duidelijk inzichtelijk wat de financiële situatie van Heemskerk is. Hierdoor kunnen wij goede invulling geven aan onze controlerende taak, maar ook op onze kaderstellende taak. De kadernota geeft dan ook goed inzicht in hoe er financieel moet worden bijgestuurd.

Veilig Thuis Kennemerland is helaas een organisatie die we hard nodig hebben. De extra subsidie van bijna 200.000 euro is in onze ogen een correctie op de enorme bezuinigingen die de decentralisaties met zich hebben meegebracht. Het is onacceptabel dat er wachtlijsten ontstaan. Wanneer iemand zich wendt tot Veilig Thuis, staat het water je al tot de lippen. Dan kun je niet wachten. Dan moet er geholpen worden. Deze financiële impuls is dus van levensbelang voor Veilig Thuis.

De nota’s Grondbeleid en Grondprijsbeleid werden zonder noemenswaardige opmerkingen goedgekeurd. Vervolgens stond het bestemmingsplan De Velst (24 woningen) op de agenda. Op de Velst wordt ook naar verdichting gekeken. Dat wil zeggen wellicht meer woningen op deze locatie. Hangende dit onderzoek is de besluitvorming uitgesteld tot juni.

Heemskerk Lokaal kwam met de motie 'Heemskerkpas'.  Deze pas is bedoeld voor mensen met en laag inkomen. Er wordt in Heemskerk goed gebruik gemaakt wordt van de bestaande regelingen. Er komt een onderzoek om te kijken of iedereen wordt bereikt. Daarbij wordt bekeken of een pas een middel kan zijn. Diverse gemeenten hanteren al een dergelijke pas. Laten we kijken en leren van de ervaringen elders. 1 ding is voor GroenLinks duidelijk: geen mens mag buitenspel staan in de samenleving.

Er komt in Heemskerk ook een jeugdlintje. Onze motie werd unaniem aangenomen en door het college omarmd. Er zijn veel jongeren die zich op een bijzondere manier inzetten voor anderen en hiervoor een onderscheiding verdienen. Daarom willen wij aan de jeugd het Heemskerkse jeugdlintje uit gaan reiken. Het is een blijk van waardering voor jongeren tot 18 jaar die een voorbeeld zijn voor anderen, bijvoorbeeld jongeren die zich inzetten voor de Heemskerkse samenleving of opkomen voor iemand n moeilijkheden.
Kortom de jeugd krijgt in 2020 de waardering die ze verdienen.

De VVD-motie voor verruiming van de openingstijden op zon- en feestdagen haalde het niet. GroenLinks is op zich voor ruime openingstijden, maar hierbij mag je het belang van omwonenden niet vergeten. GroenLinks stemde uiteindelijk tegen de motie, omdat voor je ook de belangen van de omwonenden niet uit het oog mag verliezen.