Het plan van aanpak ligt er. U vraagt welke voorgestelde bouwstenen meegenomen moeten worden in een raadsvoorstel. Dan hebben we meteen al een vraag; is het realistisch om alle bouwstenen mee te nemen en uit te werken?

Vooropgesteld; GroenLinks is blij dat er nu eindelijk een plan ligt. We willen niet meer te veel achteromkijken. Laten we een blik werpen op de toekomst. En de weg inslaan naar een leefbare en vitale wijk.
Natuurlijk sluiten we onze ogen niet voor de huidige problemen die er zijn. Het moet echter ook niet zo zijn dat de door een relatief kleine groep veroorzaakte problemen, we de wijk meteen maar een stempel geven van een probleemwijk. Dat is niet zo. Ook in andere wijken in Heemskerk zijn deze “stadse” problemen.

We moeten de bewoners weer een gevoel kunnen geven van veiligheid. In gedeelten van de wijk zijn criminaliteit, overlast en vervuiling een probleem. Het is onacceptabel dat mensen zich onveilig voelen en daar waar strafbare feiten gebeuren, moeten ze aangepakt worden. Er is wel echt wat aan de hand, maar dat pak je niet even snel aan of verander je niet snel. Dat heeft tijd nodig. En daarom wil GroenLinks inzetten op een duurzame ontwikkeling van de wijk, waarbij er aandacht is voor de sociale kant en fysieke kant. Deze wijk heeft ook gewoon potentie. We moeten de mensen echt laten zien dat deze wijk ertoe doet.

Daarom gaan we ook inzetten op de kracht van de wijk. Er zijn talenten. Als lokale overheid moeten we de bestaanszekerheid waarborgen door middel van sociaaleconomische bouwstenen. We moeten het onveilige gevoel weghalen en dus volop inzetten op de potentie die in de wijk zit.

GroenLinks wil ook dat Heemskerk en Beverwijk intensief gaan samenwerken om de leefbaarheid in de wijk Zuidbroek-Oosterwijk te verbeteren. Dat houdt natuurlijk ook in dat de kosten worden gedeeld. Ook moet de herstructurering van de wijk weer bovenaan de agenda staan. Daarom moeten zowel Beverwijk als Heemskerk gaan samenwerken met de woningbouwcoöperaties voor concrete plannen voor herstructurering. Naast dit moet er ook aandacht zijn voor de sociale problematiek. En dat houdt niet op bij de voordeur. Dus zo breed mogelijk inzetten op preventie.

Daarom wil GroenLinks breed inzetten op de sociale en fysieke bouwstenen. Welke zijn dat dan? Voor iedere bouwsteen is wel iets te zeggen natuurlijk. Maar wij willen niet te veel gaan overhellen naar repressie. Daarom willen wij gaan inzetten op de bouwstenen 1, 2, 4, 7 en 9. En deze nader laten uitwerken.

Echter moeten we niet gaan zitten wachten op het raadsvoorstel van december. Er is nu actie nodig, zie bouwsteen 1. Dit is een goede start om van Zuidbroek-Oosterwijk weer een leefbare, vitale en veelzijdige wijk te maken. Voor iedereen van jong tot oud.