De laatste weken zijn jongeren niet positief in het nieuws gekomen. Het woord 'jongeren’ lijkt een beladen term te worden, waar steeds weer negativiteit mee gepaard gaat. Jongeren worden te vaak gezien als het probleem, in plaats van de oplossing. Zo ook op het Europaplein.

Directe acties
We willen daarom allemaal veel doen voor de wijk rondom het Europaplein. GroenLinks zet vooral in op het positief benaderen van jongeren. Dit doen we bijvoorbeeld niet door ‘een strategisch adviseur veiligheid’ aan te stellen voor 140.000 euro per jaar, maar wel door eerst directe acties in de wijk te laten plaatsvinden (vergroening, schone wijk en een plek voor jongeren). Heemskerk is geen crimineel dorp, maar een dorp dat kansen pakt. Daarom dienden GroenLinks, CDA en PvdA een amendement in om die adviseur te schrappen uit het plan. Deze haalde het niet.

Luister naar elkaar
GroenLinks ziet het als hun plicht om jongeren in een positiever daglicht te plaatsen. Jongeren hebben de toekomst in handen en jongeren willen meedoen in de samenleving. Echter hebben jongeren te maken met een steeds grotere werkdruk en psychische problemen. Laten we in 2024 echt naar elkaar luisteren en zo problemen oplossen, zonder naar elkaar te wijzen.

Het goede voorbeeld
De fractie van GroenLinks gaat met die boodschap het nieuwe jaar in. GroenLinks geeft zelf het voorbeeld met een fractie die tot nu toe bestond uit 3 jongeren (onder de 25). En zo verwelkomden we op het randje van 2023 ons nieuwste en jongste lid, Shahed Zawahri! Met deze fractie gaan we op volle sterkte 2024 in. Wij wensen u fijne feestdagen en een positief 2024!