De 1e avond van de tweeluik over de Voorjaarsnota zit er op. De fractie GroenLinks heeft haar visie hierop laten schijnen. Hier volgt deel 2.

Sociaal Domein
Goed. Tot zo ver het Bestuurlijk Domein. Over naar het Sociaal Domein.

Ten eerste: Vrijwilligers en mantelzorgers.
In de visie van GroenLinks Heemskerk is zelfredzaamheid behouden van bijvoorbeeld ouderen belangrijk. Maar dat vraagt ook iets van de lokale overheid. Bijvoorbeeld, gerichte hulp creëren en het ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers. En gelukkig zijn er altijd nog veel mensen die zich voor een ander inzetten. Deze mensen zijn goud waard en wij moeten zuinig op hen zijn. Nu wordt in de Voorjaarsnota gesteld dat Buuv en We(l)doen zullen worden geïntegreerd bij NLvoorElkaar. Hiermee zou de dienstverlening aan vrijwilligers, mantelzorgers en organisaties aanzienlijk verbeterd worden. Wij vragen het college op basis van welke veronderstelling zij op voorhand tot de conclusie komen dat dit tot verbetering zou leiden? Een grotere organisatie loopt ook het risico een stroperig te worden, waarbij nu juist de individuele aandacht voor de vrijwilliger of mantelzorger dreigt af te nemen. En juist dat is zo belangrijk! Ik hoop dat het college deze zorg kan wegnemen.

Maatwerkvoorzieningen WMO
Het gebruik van maatwerkvoorzieningen neemt toe. En gelukkig maar. Want daar waar verwacht wordt dat mensen langer zelfstandig blijven wonen, neemt naarmate de leeftijd vordert de vraag om zorg toe. En die moet dan ook geboden worden. Wat ons betreft, heel simpel. Geld mag hierin niet leidend zijn.  Het college stelt echter dat: “Doorontwikkeling in het Sociaal domein brengt op termijn besparing.” Zij ziet mogelijkheden om onze inwoners passender ondersteuning te kunnen bieden en doelmatiger en efficiënter de taken uit te voeren, resulterend in minder kosten. Dit klinkt natuurlijk mooi. Maar… is dit niet gewoon weer een bezuiniging? GroenLinks Heemskerk is het er op zichzelf mee eens dat er efficiënt gewerkt kan of misschien zelfs wel moet worden. Toch zou ik het college willen vragen of zij het met ons eens is dat het geld wat niet aan kosten wordt uitgegeven, beschikbaar moet zijn en blijven, voor de zorg?

En dan de “Algemene Maatregel van Bestuur Reële kostprijs: in verband hiermee zijn met ingang van april 2018 nieuwe tarieven met de aanbieders voor Hulp bij het huishouden afgesproken. De verwachting is dat de kosten met 110.000 euro per jaar structureel zullen stijgen. Er is rekening gehouden met contractuele cao afspraken en dat is maar goed ook. Want de mensen die de huishoudelijke hulp bieden, worden er niet rijk van.
ven een gekke vraag misschien. Maar heeft u afgelopen woensdag bij de KRO-NCRV de uitzending van de Zorgcowboys gezien? Hierin werd blootgelegd dat er zorginstellingen in Nederland zijn die extreme winsten behalen. En het blijkt om veel bedrijven te gaan in de thuiszorg. Lang leven de marktwerking!  Gemeenschapsgeld verdwijnt in de zakken van een paar handige ondernemers, in plaats dat dit beschikbaar is voor mensen die het nodig hebben. Heeft het college hier bij de onderhandelingen aandacht voor gehad? Indien onverhoopt blijkt dat er contracten zijn aangegaan met zorginstellingen die exorbitant hoge winsten maken, kunnen wij dan van het College verwachten dat zij hierover de raad zullen informeren en dat zij er alles aan zullen doen om inderdaad alsnog tot een reële kostprijs te komen? Ik zou hier graag een toezegging op krijgen.

En dan moeten wij het nog even hebben over de Kanteling Sociaal domein WMO/Jeugd. Met ingang van 2019 zijn de integratie-uitkeringen Sociaal domein overgegaan naar de Algemene uitkering. Dit betekent dat (om het maar even in gewone mensentaal te zeggen (voor de buitenwereld)), de gemeente 1 grote zak geld krijgt van waaruit ze alles moeten betalen. Dus ook de zorg. Dat is financieel technisch gezien handig, maar het heeft zeker ook risico’s in zich. Want nu moeten wij zelf als raad aangeven hoeveel geld wij over hebben voor de zorg, de WMO, jeugdhulp, cultuur, sport, enz. enz
 GroenLinks Heemskerk maakt zich hier zorgen over. Niet omdat wij denken dat andere fracties zich niet verantwoordelijk voelen voor goede zorg, maar omdat wij bang zijn dat mensen (onbedoeld) tegenover elkaar uitgespeeld zullen worden. Want, waarom “krijgen” de ouderen zoveel en de jongeren zoveel minder?! Ik hoop van harte dat we hierin niet verzeild zullen raken. Iedereen die zorg nodig heeft moet dit krijgen. Geld mag hierin NOOIT leidend zijn en iedereen is even veel waard. Laten wij, met zijn allen, dan ook het lef hebben om voor nu en in de toekomst voldoende financiële middelen beschikbaar stellen. Te veel bezuinigen of er te weinig middelen voor over hebben, kan een dure rekening opleveren (letterlijk en figuurlijk – zowel voor mensen als voor de portemonnee).