De 1e avond van de tweeluik over de Voorjaarsnota zit er op. De fractie GroenLinks heeft haar visie hierop laten schijnen. Hier volgt deel 1.

Voorzitter,
Dit college is nu een jaar aan het werk. Een jaar waarin veel is gebeurd. Een jaar vol met tegenstellingen. Je bent voor of tegen klimaatmaatregelen; voor of tegen een Brexit of Nexit; of, voor of tegen marktwerking in de zorg. Maar….we waren allemaal voor Duncan Laurence! Wie???? Hoor ik u vragen! Duncan. U weet wel, de winnaar van het Songfestival. Daarna met zijn allen juichen voor Maarten van der Weijden! En… nu op dit moment, zijn we allemaal voor de voetbalvrouwen.
Gelukkig zijn er nog steeds dingen die ons verbinden. Want, we zullen het toch écht met elkaar moet rooien. In de wereld, in Europa, in Heemskerk. Want de wereld houdt niet op bij de grenzen van Heemskerk. Een bedrijf als Tata Steel heeft vestigingen in maar liefst 50 landen. En ook wij hebben met deze wereldspeler te maken. Het is tenslotte ook voor Heemskerk een belangrijke werkgever en belangrijk voor onze lokale economie. Helaas zit aan dit grote voordeel ook een nadeel. Want de luchtkwaliteit staat onder druk. Dit MOET echt worden verbeterd. En nu er op provinciaal niveau een nieuwe coalitie is geïnstalleerd (VVD, PvdA, D66, en GroenLinks) zal hier naar wij verwachten beter op geanticipeerd worden, want volgens GroenLinks mag er niet gemarchandeerd worden met de gezondheid van inwoners.
De verkiezingsuitslag van de Provinciale Staten heeft ook gevolgen voor de zetelverdeling in de Eerste Kamer. Hiermee verliest het huidige kabinet haar meerderheid in de eerste kamer. En waarom noem ik dit. Ik noem dit omdat, zoals eerder gezegd, de wereld niet ophoud buiten de gemeente grenzen. Want, wat elders wordt besloten heeft effect op ons. Op Heemskerk. Zo komen wij voor een tal van opgaven te staan. En deze zijn in meer of mindere mate terug te vinden in voorliggende Voorjaarsnota.

Voor ik langs de lijn van de verschillende domeinen mijn inbreng zal hebben, wil ik eerst het college complimenteren voor deze overzichtelijke en goed leesbare Nota en de antwoorden op de eerder gestelde vragen.

Dan nu toch echt naar de voorliggende nota.

Bestuurlijk Domein
Voorzitter,
Te beginnen bij het Bestuurlijke Domein. Want naast het feit dat we onderdeel zijn van de wereld, blijkt er ook een “binnenwereld” te zijn (zo heb ik afgelopen donderdag geleerd). En in deze “binnen wereld” is het noodzakelijk dat de griffie en het bevolkingssysteem wordt uitgebreid en voor onze veiligheid wordt gezorgd. Om maar wat dingen te noemen. Allemaal zaken die voor inwoners niet direct merkbaar zijn, maar wel erg noodzakelijk om tot goede besluiten en dienstverlening te komen.

Wordt vervolgd.