De vluchtelingenkinderen die vastzitten in kamp Moria op Lesbos moeten zo snel mogelijk worden geëvacueerd. Daarom heeft de fractie van GroenLinks Heemskerk een motie ingediend, tijdens de raad van 28 mei, om deze 500 kinderen op te vangen in Nederland en wellicht een aantal in Heemskerk. En de motie kreeg een brede steun in de gemeenteraad afgelopen dinsdagavond 2 juni.

De afgelopen periode periode riepen ruim 5000 Europese artsen, een groot aantal Nederlandse gemeenten, 7 hulporganisaties en het Europees Parlement op vluchtelingen zo snel mogelijk uit kamp Moria op Lesbos te halen. Net als GroenLinks maken zij zich zich veel zorgen over de humanitaire ramp op de Griekse eilanden zodra corona daar uitbreekt.

Waarom is het belangrijk?
De 500 kwetsbare alleenstaande kinderen uit de Griekse kampen verdienen een veilige opvang in Nederland. Het proces van een eventuele herplaatsing, de wettelijke voogdij en het vinden van passende opvang wordt landelijk geregeld. Maar het kabinet moet nu wél het besluit nemen dat deze kinderen uit de kampen in veiligheid worden gebracht.
Daarom is het belangrijk dat de burgemeester van Heemskerk de ambitie uitspreekt om bij te dragen aan een veilige opvangplek voor een deel van de 500 kwetsbare kinderen uit de Griekse kampen. Laat onze gemeente in dat opzicht een voorbeeld zijn richting heel Nederland. Door lokaal de druk op te voeren kunnen wij de regering bewegen deze kwetsbare kinderen een veilige thuishaven te bieden.

In de motie verzoeken wij om Heemskerk aan te laten sluiten bij het verband van welwillende gemeente (Coalition of the Willing) en tevens de Rijksoverheid te verzoeken om aan te geven dat Nederland bereid is om kinderen op te vangen. Deze coalitie bestaat nu al uit de volgende gemeenten: Amsterdam, Arnhem, Coevorden, Culemborg, Den Haag, Enschede, Groningen, Haarlem, Houten, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Overbetuwe, Roosendaal, Schiedam, Tilburg, Utrecht, Vijfheerenlanden, Wageningen, Zeist, Zwolle.