800 kinderen in armoede
Wij kregen rond januari schokkende cijfers binnen. 800 kinderen groeien op in armoede. Dat is gelijk aan 60 voetbalteams of 2 basisscholen vol met kinderen. Terwijl er meer dan genoeg geld beschikbaar is binnen de gemeente om kinderen te helpen die opgroeien in armoede, maar de aanvragen blijven vaak uit. Dit komt onder andere door schaamte, onwetendheid of wantrouwen. Daarom riepen we de hele gemeenteraad op om onze oproep te delen:

Ben jij of ken jij iemand die hulp nodig heeft op financieel gebied? Ga met elkaar in gesprek en verwijs elkaar door naar de gemeente. De gemeente helpt

Hoe je de gemeente bereikt:
- Kom langs bij het serviceplein op het gemeentehuis. Daar word je geholpen en wegwijs gemaakt in de regelingen die er zijn.
- Neem online contact op via de website: https://www.heemskerk.nl/werk-inkomen-zorg-en-welzijn/iedereen-doet-mee
- Bel met de gemeente: 14-0251

Zichtbaar duurzaam
Niet alleen op het gebied van armoede moet gewerkt worden aan zichtbaarheid, ook op het gebied van klimaat en duurzaamheid. We proberen Heemskerkers te bereiken door middel van een klimaatfestival, regentonnenacties en zonnepanelenacties.

Verder kunnen we ook laten zien wat voor mooie dingen er gebeuren op het gebied van wonen. Er lopen nu eindelijk vele projecten voor meer woningen. Van flexwoningen tot aan betaalbare huizen. Zo blijven we samen de wooncrisis aanpakken.

Zichtbaar socialer
We mogen ook zichtbaarder worden op het gebied van 'het sociaal domein'. Dat doen we als gemeente bijvoorbeeld op het serviceplein waar iedere inwoner welkom is. Hier kan je terecht met al je zorgvragen, maar ook met vragen op het gebied van inburgering of geldzaken kun je daar langskomen. We hebben extra aandacht gevraagd om op te schieten met de inclusieagenda om zo Heemskerk een stukje inclusiever te maken.

Het betoog van GroenLinks ging dus vooral over zichtbaarheid. Daarom zetten we het komend jaar in om de lokale democratie te versterken. De inwoners gaan het komend jaar de gemeente meer zien en natuurlijk ook andersom.