Voorzitter,

te weten wat je denkt

Het is onbegonnen werk
dus ik begin.

Dit is het eerste deel van het gedicht ‘dagindeling’ van Ellen Warmond uit 1981. Het bestaat uit drie delen, waar ik later nog op terug zal komen in deze termijn. Het is een gedicht dat oproept tot een zorgvuldige overweging en reflectie voordat er een standpunt wordt ingenomen. Dat hebben we uitgebreid in het traject richting de begroting gedaan. Zo wordt er uitvoering gegeven aan het coalitieakkoord en richting gekozen. In ieder geval complimenten aan het college om naast al die tegenslagen, maar ook alles wat wij als raad vroegen, voor de totstandkoming van deze begroting.

Op het gebied van klimaat en duurzaamheid lopen we als Heemskerk voorop. We hebben de beste mensen op het gebied van waterberging. Ik denk aan klimaatadaptatie in onder andere de woningbouwprojecten die deze periode van de grond zijn gekomen. Ik denk aan de aangenomen en uitgevoerde motie hout, daar kun je op bouwen. Ik denk aan het bestendig maken van bestaande woningen tegen klimaatverandering. Subsidies en maatwerkadvies helpen ondernemers en woningeigenaren aan de strijd tegen klimaatverandering. Ik denk dus ook aan de bereikbaarheid van duurzaamheid voor alle inwoners en ondernemers van Heemskerk via het duurzaam bouwloket. Duurzaamheid komt op ieder gebied terug.

Deel 2:

Richting kiezen
of een standpunt
vaart maken of
volharden in zijn plaats

Keus te over
om te besluiten

De vraag blijft open.

We zijn als gemeente toegankelijker dan ooit. Het serviceplein speelt hier een grote en belangrijke rol in. Het serviceplein gaat in 2024 verder met de integrale toegang en zet in op verbinding met onderwijs, verenigingen, de wijk en welzijnsmedewerkers. We zijn dan ook zeer positief over de communicatie vanuit de gemeente en welke stappen er het afgelopen jaar zijn gezet. In de paragraaf over communicatie lezen we: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Als GroenLinks maken we ons al lang sterk voor begrijpelijke taal en communicatie.

Maar voorzitter,
Kindpakket, kwijtscheldingen, individuele inkomenstoeslag, collectieve zorgverzekering, bijzondere bijstand, vergoedingen voor maatschappelijke activiteiten, persoonlijke schuldhulp vanuit de gemeente en nu het weer kouder begint te worden: de energiekosten. Hoe zorgen we dat deze mooie middelen van het minimabeleid bekender worden bij de Heemskerkers? Deze vraag houdt ons al lange tijd bezig. Of om, speciaal voor een van de portefeuillehouders, met Loesje te spreken: ‘’Schuld, dat is gewoon een machtsmiddel.’’ GroenLinks denkt aan het schrikbarende beeld van 800 kinderen die opgroeien in armoede en wie het kindpakket niet bereikt. Ruim twee grote basisscholen vol. 61 voetbalteams. Daarom doen we vanavond een oproep aan alle Heemskerkers die meekijken, maar ook hier in de zaal. Ben jij of ken jij iemand die hard hulp nodig heeft op financieel gebied? Ga met elkaar in gesprek en verwijs ze naar de gemeente. Die kunnen helpen: gewoon heel eenvoudig hier bij het serviceplein, via de website of gewoon door met de gemeente te bellen: 14-0251. De informatie is beschikbaar in Arabisch, Turks, Farsi, Engels en Nederlands. Wij roepen dan ook alle partijen op om morgenochtend samen een bericht te delen op de socials. Wij zorgen dat na de vergadering iedereen de tekst met de belangrijkste informatie ontvangt.

We dragen daar zelf ook ons steentje aan mee om de wereld weer iets inclusiever te maken. We zijn daarom nog altijd trots op de aangenomen en uitgevoerde motie: Teletolk. Iedereen moet erbij kunnen horen en mee kunnen doen in Heemskerk. Daarom roept GroenLinks het college op om vooral vaart te maken met de inclusieagenda en het uitvoeren van het VN-gehandicaptenverdrag.

Samen met de hele raad moeten we ervoor zorgen dat we vertrouwen uitstralen. Dat gaan we doen door met het voorstel om de lokale democratie te versterken aan de slag te gaan het komend jaar.  Dit verkleint de afstand tussen de inwoners en de politiek.

We hebben wel een vraag en tevens een motie gemaakt dat veiligheid en zichtbaarheid samenbrengt. Het gaat ons om de zinssnede over de wapenstok voor de BOA. De gemeente wil nu een wapenstok geven aan BOA's. Dit voorstel wordt niet toegelicht. Zou het college kunnen aangeven waarom zij er nu zo zeker van zijn dat dit zou moeten gebeuren? Dat vragen wij ons af, naar aanleiding van eerdere technische vragen die we stelden bij de perspectiefnota. We dienen hier later vanavond ook een motie toe in om ten minste te komen met een evaluatie en in te blijven zetten op gescheiden taken voor politie en BOA's.

En zo komt alles bij elkaar: zichtbaarheid in het sociaal domein. Zichtbaarheid binnen het fysiek domein. En zichtbaarheid binnen het bestuurlijk domein. We moeten dit alleen durven te zien. En dat dit kan alleen met de genoeg mensen op de juiste plekken.
En dan nu deel 3 van het gedicht:

Men kan maar één ding hopen:
Dat met het klimmen der jaren
De daling niet naar rato is.

En dat men soepeler gaat denken
onder het strammer lopen.

Dank u wel.