Vanavond deel 357 van deze snelwegsoap. Deel 1 stamt uit 1958. Na de oliecrisis begin jaren 70 werd gestopt met de aanleg. Sindsdien is er alleen nog maar gepraat over de verbinding A8-A9. Er zijn talloze varianten bedacht en ook weer in de prullenmand gegooid. Ook zijn er sindsdien 2 grote woonwijken gebouwd, Saendelft en de Broekpolder. En toch wil de provincie nu doorzetten met de golfbaanvariant. Ten koste waarvan eigenlijk? Het heeft veel weg van een prestigeobject. De verbinding A8-A9 lost geen problemen op, maar verschuift het probleem. De golfbaanvariant tast de leefbaarheid in de Broekpolder ernstig aan. Zijn de gezondheidseffecten eigenlijk al eens onderzocht? Het is niet alleen even 2 wegen met elkaar verbinden. De verwachting is dat het aantal verkeersbewegingen op de A9 toe gaat nemen. En daarbij ook de uitstoot van fijnstof.
Wat willen wij nu als Heemskerk? In het NHD van 8 september lazen wij dat deze verbinding een voorbeeld van oud denken is. En dat is ook zo. Waarom stug vasthouden aan deze verbinding? GroenLinks vraagt zich af wat nu werkelijk de behoeften zijn van alle weggebruikers in dit gebied.
Ga onderzoeken of je de bestaande infrastructuur beter kan gebruiken, door bijvoorbeeld verkeersstromen te scheiden van elkaar en niet fietsers, auto’s en trekkers allemaal over dezelfde weg te laten rijden.
Wethouder de Vries zit inmiddels weer in de stuurgroep waarvan de raad niet mag horen wat daar besproken wordt. Praten over een variant die wij als Heemskerk eigenlijk niet willen.
Het bevreemdt GroenLinks ook dat de effecten op de gezondheid, leefbaarheid en natuur nog niet zijn onderzocht, maar dat zal de twijfel bij ons niet wegnemen. Ook niet nu de wethouder weer mee mag praten in de stuurgroep.
En wat betreft de 2,1 miljoen euro die eerder was gereserveerd. Voor dat geld kunnen wij een veel betere bestemming bedenken. En Zaandam heeft inmiddels haar bijdrage van 14 miljoen uitgesteld tot 2026. Welke reden moet Heemskerk dan hebben om dit geld nog wel te moeten reserveren?
We praten nu dus al 62 jaar over deze verbinding A8-A9. Wat GroenLinks betreft is het plan in de huidige vorm inderdaad echt een vorm van oud denken.