De coalitiepartijen VVD, CDA, Heemskerk Lokaal en D66 presenteren vandaag (31 mei) in de gemeenteraad hun coalitieakkoord, waarop wij kunnen reageren en vragen stellen. Dit coalitieakkoord roept veel vragen op, deze zullen echter pas beantwoord kunnen worden als de vele woorden vertaald gaan worden naar concrete doelen en een financiële begroting. Wat na een aantal keer lezen van dit akkoord opvalt, is dat de inleiding een korte samenvatting is van de vier verkiezingsprogramma’s en dat deze versnippering zich voortzet in de rest van het akkoord. Het is niet geschreven vanuit een samenhangende visie op de toekomst van Heemskerk. Op veel terreinen en vooral in het sociale domein worden onderzoeken aangekondigd om daarna nieuw beleid te kunnen maken.

Het ontbreekt aan een samenhangende toekomstvisie voor het sociale domein.
De VVD zal zich waarschijnlijk het meest herkennen in dit akkoord. Vooral de wat hardere zaken krijgen de aandacht en daar zijn ook de meeste woorden aan gewijd, mensen komen er achteraan. Het realiseren van een skeelerbaan en een schaatsbaan, alweer een onderzoek naar zwembaden, nadruk op bevorderen technisch onderwijs – terwijl bijvoorbeeld zorgonderwijs minstens zo belangrijk is. Hoewel de aangiftes criminaliteit in Heemskerk sinds 2012 met 29,3% zijn afgenomen is deze coalitie zonder onderbouwing van mening dat intensiever moet worden ingezet op openbare orde en veiligheid. De jeugd moet worden aangepakt met jeugdboa’s. Er is terecht veel aandacht voor wonen, maar ook hier weer fragmentarisch, er worden een tweetal locaties genoemd, de rest moet onderzocht worden zonder aandacht voor sociale huurwoningen.

Ook voor het fysieke domein geen samenhangende toekomstvisie.
In de komende raadsperiode krijgen we te maken met de omgevingswet. Veel te summier wordt hieraan aandacht besteed. Wat ontbreekt: Verbeteren van onze leefomgeving, de gezondheid en veiligheid van inwoners beschermen en bijdragen aan het behoud van een leefbare aarde. Lucht, water en bodem moeten schoon zijn. Voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Werk maken van klimaatbestendigheid, landschapskwaliteit, een rijkere natuur, een energieneutrale gemeente zijn in 2030, door energie te besparen en schone energie op te wekken binnen de gemeentegrenzen.

Heemskerk zichtbaar beter, maar wat beter wordt blijft onzichtbaar.
Het meest kenmerkend de zaken die ontbreken in dit akkoord: biodiversiteit, eenzaamheid, kinderarmoede, visie op de jeugdzorg, ambitie bij de energietransitie conform klimaatakkoord Parijs, luchtkwaliteit en gezonde lucht, schoon water, bomen en groen, discriminatie, vluchtelingen, diversiteit, sociale huurwoningen. En niet te vergeten het “verplicht vrijwilligerswerk”. Door de verplichte tegenprestatie is Heemskerk straks meer bezig met het handhaven van de regeltjes dan, dat zij mensen daadwerkelijk helpen aan een zinvolle invulling van hun leven. Zeg niet ‘eigen-schuld-dikke-bult’ als je werkloos en/of gehandicapt bent. Het wantrouwen en een streng regime helpt mensen niet aan werk. Zorg daar nou eens als eerste voor vertrouwen en minder regels. Dan kunnen we mensen eigen regie geven en echt aan werk helpen.

Samenvattend: weinig samenhang, fragmentarisch, nadruk op harde zaken, geen concrete doelen. Er valt zichtbaar nog veel te verbeteren aan dit akkoord. Als oppositiepartij zullen we ons daar met hart en ziel voor inzetten.