A8-A9
De aansluiting A8-A9 lijkt dan nu toch echt van de baan. De fractie stelde, naar aanleiding van een krantenartikel in het Noord-Hollands Dagblad, enkele mondelinge vragen. De beantwoording van wethouder Suanet was helder en duidelijk.
Voor de tweede maal heeft Icomos (adviesorgaan van Unesco) een negatief advies voor de aanleg van de weg gegeven. Bovendien kost de weg bijna 1 miljard euro. Het Rijk betaalt geen euro mee. Gedeputeerde Jeroen Olthof verwacht dan ook dat de kans op de aanleg nihil is geworden. Wat GroenLinks betreft kan het dossier A8-A9 daarom worden gesloten. Het tracé-besluit werd in 1961 genomen. In 1974 werd gestopt met de verdere aanleg, omdat het kabinet Den Uyl na 1973 sterk wilde besparen op de wegenaanleg. Zo is uitstel toch uiteindelijk afstel geworden.
De problemen op N201 bij Krommenie en Assendelft zijn hiermee natuurlijk niet opgelost. GroenLinks zegt: Investeer in goede fietsverbindingen. en beter openbaar vervoer. Voer het landschapsplan uit.
Visie Buurtwerk
GroenLinks is blij met de vastgestelde visie voor het Buurtwerk. Het proces ernaartoe is ook prima verlopen. We zijn bijvoorbeeld blij dat de aandacht voor diversiteit en inclusie wordt meegenomen.
Bram Schillemans zei het al heel treffend: “Buurtwerk is de sociale infrastructuur van de wijk die mensen met elkaar verbindt. Het is tijd om te investeren in het buurtwerk.” De geplande taakstelling van 100.000 euro komt gelukkig ook te vervallen. GroenLinks is nooit een voorstander geweest om te gaan bezuinigen op buurthuizen. Een buurthuis sluiten is onwenselijk. Buurthuizen horen in de wijk. Ze bevorderen de sociale cohesie. Wij willen juist voor iedere wijk een volwaardig functionerend buurtcentrum met hierin ook de buurthuisfunctie en allerlei andere voorzieningen, zoals een huisarts, apotheek, sociaal team, etc. Deze voorzieningen dienen laagdrempelig en toegankelijk te zijn voor iedere Heemskerker.